KUNST ELLER KITSCH?
PIKTORIALISME I PREUS
MUSEUMS SAMLING
3. oktober 2010 –
9. januar 2011
Kurator: Hanne Holm–Johnsen
Velkommen til åpning søndag 3. oktober kl 14.00
Program:
13.00 Hva er
piktorialisme?
Samtale
i biblioteket v/professor Øivind Storm Bjerke og kurator Hanne Holm–Johnsen.
14.00 Åpning
v/Ingrid Nilsson, direktør Preus museum
15.00
Omvisning v/ kurator Hanne Holm-Johnsen
Søndag 12. september
åpner Preus museum utstillingen Kunst eller kitsch? Piktorialisme i
Preus museums samling. Utstillingen dekker perioden 1880-1940 og
presenterer over 50 fotografer. Særlig vekt er lagt på10 fotografer som er
spesielt godt representert i samlingen: de norske Thomas Blehr (1875-1949),
Olaf Christoffersen (1899-1984), Waldemar Eide (1886-1963), svensken Henry B.
Goodwin (1878-1931), østerrikerne Heinrich Kühn (1866-1944) og Rudolf Sulke
(1885-1964), belgiske Léonard Misonne (1870-1943), amerikanerne Edward J.
Steichen (1879-1973) og Karl Struss (1886-1981), og engelskmannen Frank Meadow
Sutcliffe (1853-1941).
Utstillingen
Kunst eller kitsch? Piktorialisme i Preus museums samling viser over 200
fotografier fra museets samling. Alle fra perioden 1880 – 1940 som kan
tilknyttes stilretningen piktorialisme, ofte betegnet som malerisk eller
billedmessig.
Piktorialismen oppsto
på slutten av 1800-tallet som en internasjonal bevegelse og en reaksjon på at
fotografi bare skulle handle om dokumentasjon av fakta og noen fotografers
forsøk på å gjenskape kunstverk. De sentrale fotografene som vises her var
derimot opptatt av å skape en ny, rent fotografisk virkelighet.
Kort
fortalt kan man si at bevegelsens høydepunkt strekker seg til første verdenskrig.
Krigen gjorde kontakten mellom de forskjellige land og dermed kontakten mellom
fotografene og klubbene vanskeligere. I tillegg ser vi nye holdninger og
stilretninger som ny saklighet overta herredømmet. Men det vil ikke si
at piktorialismen var ute. Etter krigen tok man opp kontaktene og utover på
1920-tallet ser vi at det voksende antall kameraklubber blir fakkelbærere for
denne type fotografi. Fra å være et elitistisk uttrykk ble det folkelig og noen
av de beste fotografiene fra 1920-30-tallet er de som skildrer industri og det
moderne liv i byene.
Samlingen, slik den er
i dag er internasjonal og den består av originale utstillingskopier fra
perioden. Det var Leif Preus som på 1970-80-tallet bygget opp samlingen med fotografer
fra hovedsakelig andre land enn Norge. Hvis vi ser bort fra portrettfotografen
Waldemar Eide, så har den norske delen av samlingen uten unntak tilkommet i de
15 årene museet har eksistert som nasjonalt museum for fotografi. I et
tilfelle, Olaf Christoffersen, har familien sjenerøst deponert hans bilder ved
museet. Slik kan Preus museum presentere denne bevegelsens estetiske uttrykk og
synliggjøre at norske fotografer uten tvil både hadde kontakt med og var på
høyde med de andre.
Kunst eller kitsch? er
ikke en tittel vi har valgt for å være tabloid. Piktorialismen ble ganske fort
oppfattet som konservativ av store kretser og den har blitt betraktet som
kitsch og av liten interesse for oss i dag. Undersøker man derimot perioden
nøye, finner man ikke bare mengder med patetiske, klisjéfylte og
selvhøytidelige bilder, man finner også fotografer som var nyskapende og
eksperimentervillige, og dermed frembrakte noe av det ypperste innen
fotohistorien.
Til utstillingen Kunst
eller kitsch? Piktorialisme i Preus museums samling følger en omfattende
katalog med over 100 illustrasjoner. I tillegg til hovedartikkelen av kurator
Hanne Holm-Johnsen, inneholder katalogen en omfattende beskrivelse av
prosessene som var i bruk i perioden forfattet av fotokonservator ved Preus
museum, Jens Gold, og korte biografier over fotografene.
Katalogen har norsk og
engelsk tekst.
Katalogen har mottatt
sjenerøs støtte fra Fritt Ord.
Titler og kreditering
vedlagte bildefiler:
Henry
B. Goodwin, Gustav Adolfs torg från Regeringsgatan
/ Gustav Adolf’s Market Seen from Regerings Street, 1916.
Fotogravyr /
Photogravure, 215 × 170 mm.
Anders Beer Wilse, Drøbak, Dr. Morteruds vaktavløsning / Dr. Morterud
Changing Guard, 1915.
Sølvgelatin / Gelatine
silver print, 290 × 390 mm.
Heinrich Kühn: Walther og Lottie ved staffeliet / Walther and Lottie at the
easel, 1909.
Gummitrykk / Gum print,
455 × 330 mm.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar