SE(E)
ME(G)
Utviklet
av Eivind Lentz i samarbeid med
Den kulturelle skolesekken i Horten kommune
PREUS
MUSEUM 18.4-30.5
Pressevisning onsdag 14. april (evt.
etter avtale).
Åttendeklassingene 2009/2010 fra Horten kommune vil i tidsrommet
08.45-10.15 og
12.00-13.30 montere sine bilder på Preus museum. Billedkunstner og
prosjektleder Eivind Lentz vil også være til stede.
Åpning søndag 18. april kl 14.00
Åpning ved Barneombud Reidar Hjermann og
Eivind Lentz
Gratis buss tur/retur Fotogalleriet,
Oslo/Preus museum kl
11.30/16.30
Mer om utstillingen, kontakt Eivind Lentz
+47 412 12
929
Kontakt på Preus museum: ingri.osterholt@preusmuseum.no ,
+47404 42 104 eller astrid.roberg@preusmuseum.no
+47 926 16 480
Velkommen!
Utstillingen Se(e) me(g) består av MMS
bilder tatt av 2300
skoleungdommer i perioden 2005-2010. Gjennom et prosjekt i regi av Den
kulturelle skolesekken har åttendeklassinger i Horten, Sandefjord, Hof
og Oslo
sammen med billedkunstneren Eivind Lentz diskutert kunst og fotografi,
begrepet
visuell kommunikasjon, personlige uttrykk, opphavsrett til eget og
andres
materiale og fotografiets etiske grenser for privat og offentlig sfære i
lys av
ny teknologi. Siden har elevene fått i oppgave å fotografere hverdagen
sin delt
inn i kategoriene selvportrett, interesse, mat og hjem. Fotografiene er
så
samlet inn, tilrettelagt for utstilling og overført til enorme
inkjetkopier
som, med sine 100 m2, vil fylle museets vegger.
Utstillingen er et unikt dokument over
hvordan dagens generasjon
ungdomskoleelever definerer seg selv og sitt liv, og hvordan de
uttrykker seg
gjennom den teknologien som er dem mest tilgjengelig, nemlig
kameramobilen.
Se(e) me(g) er utviklet i samarbeid med Den kulturelle skolesekken i
Horten.
Åttendeklassingene i Horten 2008/2009 lanserer egen bok om prosjektet i
forbindelse med åpningen.
Utstillingens hovedfokus er å utforske
samtidens
bildeestetikk og unges personlige visuelle uttrykk. En egen del av
utstillingen
er viet Eivind Lentz tidligere kunstprosjekter, der han problematiserer
hvordan
grensen mellom det private og offentlige stadig viskes ut.
Problemstillingene videreføres i arbeidet med elevene og Se(e) me(g)
prosjektet.
Prosjektet Se(e) me(g) startet med en
forespørsel fra Den
kulturelle skolesekken om Lentz kunne lage et prosjekt med alle 8.
klassene i
Horten som gikk inn på bruken av mobilkameraer og etikk. Se(e) me(g)
handler om
bildevett, om bevisstgjøring rundt det å ta bilder og bruken av dem. Med
mobilkamera følger muligheter og konsekvenser. Tilgjengeligheten og
distribusjonen av private bilder øker. I dag går så å si alle ungdommer
med et
mobilkamera i lommen.
Lentz bruker tre timer sammen med hver
åttendeklasse der han
snakker om fotografi, visuell kommunikasjon, selvbilde, personlige
utrykk og
etiske grenser for privat og offentlig sfære med tanke på de muligheter
ny
teknologi gir.
Med mobilkameraer skal elevene fortelle om
seg selv ved å ta
fire bilder; et selvportrett, et av interessen sin, maten sin og hjemmet
sitt.
De blir oppfordret til å være kreative, men samtidig tenke på
konsekvensene av
det de velger å vise. Elevene må ta stilling til spørsmål som: Hvis jeg
tar et
bilde av deg, er det mitt eller ditt bilde? Hvem har rettighetene til
bildene?
Hva er forskjellen på et bilde av deg selv og selvbildet ditt?
Mennesker i dag bruker bevisst og ubevisst
muligheten til å
ikle seg en maske før de trer inn i offentligheten. Er det en annerledes
meg
som er foran et kamera? I 1980 skrev teoretikeren Roland Barthes
(1915-1980)
”… så snart jeg føler meg iakttatt av objektivet, endrer alt seg:
Jeg begynner å ”posere”, jeg skaper meg umiddelbart en annen kropp,
jeg forvandler meg på forhånd til et bilde.”
Alle er en del av det offentlige rommet,
enten en velger å
bli sett gjennom egen publisering og distribuering av bilder, eller
ufrivillig,
gjennom overvåkingskameraer og andres publisering av fotografier.
Det vi ser er en palett over hvordan
ungdommer i dag ser på
seg selv og sin nærmeste omgivelse. Det kan ses fra flere perspektiver,
dels
som et resultat av den digitale revolusjonen, dels som et nedslag og
innsyn i
ungdommers verden, med synet på seg selv og sine omgivelser, men også
som et
stykke samtidshistorie verdt å bevare for framtiden.
Det som følger i sporet av at alle kan
fotografere alltid og
overalt er diskusjonen om hva som er tillatt fra en etisk synsvinkel, en
problematikk som har blitt løftet fram i ”Se(e) me(g)”.
Preus museum ser som en del av oppdraget som
nasjonalt
fotomuseum, å ta del i den utviklingen som skjer på det fotografiske
feltet.
Samtidig er en av museets viktigste oppgaver å formidle forståelse for
det
fotografiske bildet og dets utvikling, hvor barn og unge er en viktig
målgruppe.
Eivind Lentz er billedkunstner og jobber i
tillegg som
styreleder for Fotogalleriet og Forbundet frie fotografer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar