søndag 20. desember 2009

Oppsummering av 2009, tekst og utvalgte arbeider

Dette er mitt siste blogginnlegg for 2009 , så da vil jeg gjerne dele dette med dere.
Siden snart året er over så syntes jeg det er viktig å tenke over hva man har fått til og gjort det siste året.
Jeg for min del har hatt et veldig produktiv år og fått opplevet mye spennende på kort tid.

Det startet tidlig allerede i januar at jeg fikk bedskjed om at jeg var kommet videre til Brygger J.C. Jacobsen portrett pris, med bildet "Peacfully Silence" plukket ut blandt nordens dyktigste fotografer, billed kunstere, malere og billedhuggere.
Bildet ble sendt ned til Dannmark, men kom ikke lvidere til siste runde.

Februar ble jeg plublisert i et Mc magasin.

Mars dro jeg ut på veien i 10 dager å laget en dokumentar om Honningsvågrevyen.
Her fulgte jeg guttene døgnet rundt, på turnè bussen, showet, og livet på veien som komikere.
Prosjektet ble ferdigstilt i Juni og med mange mnd arbeid ble belønnet med topp karakter på Oslo fotokunstskole.

I juni hadde jeg 2 utstillinger, en ved OFKS der jeg stilte ut ca 50 bilder fra dokumentaren og en egen liten seperat utstilling i Otta.
Samme mnd ble bildet "Sugar Snow" kåret til ukens bildet på Sverige største fotosiden Fotosidan.se.

I juli skjedde det mye, jeg solgte alt jeg eide å flyttet endelig nordover fikk jeg bedskjed om at en av mine mest betydningsfulle bilde "Hurt" kom til å bli publisert i årets fotobok på 1x.com.

August startet jeg opp Photoartica i Tromsø. Ny plass, nytt miljø, eget studio og mange flotte nye bekjentskaper og venner som jeg har fått her oppe. Her kjente jeg bare etter en uke at jeg hadde kommet for å bli, å for en utrolig deilig følelse å kunne ha.

Så kom september, jeg syntes selv da at jeg hadde vært meget heldig dette året med da kom det enda fler nyheter.
Jeg ble publisert i magasinet Fotosidan med bildet SugarSnow.
Å jeg fikk 2 helsider i nordnorges største avis Nordlys. Som gav meg god reklame og fikk gjort at folk fikk vite at jeg hadde kommet til byen.

Oktober var vel en meget spesiel mnd for meg. I min måte å jobber med bilder bruker jeg mye musikk som inspirasjon. Der har Madrugada og Sivert Høyem hatt en stor rolle i mye av kreative innputt ved tekster og melodier.
Så i oktober fikk jeg portrettere Sivert Høyem.
Et meget hyggelig møte med en sympatisk og hyggelig mann.

Da er vi kommet til November, november er mnd da jeg fikk vite at jeg var blitt plukket ut av over 100.000 påmelte fotografer i The Digital Camera Photographer of the Year 2009 og kommet med det som kalles short list.
Der jeg ble en av de 28 beste bidragene av over 100.000 som var sendt inn i kategorien Fashion, med bildet "Umbrella Girl" Utrolig heder og ære for meg. Lille meg....

Hva som venter neste år?
Jo jeg kan røpe så mye at jeg blir publisert i et magasin i Januar og Februar.
Gleder meg veldig til februar da det blir en stor artikkel og med masse bilder og mye flott tekst.

Ellers er det kanskje muligheten for 2 utstillinger over på nyåret, men vil ikke røpe noe mer om dette enda.

Så jeg er meget fornøyd med dette året og all fremgangen som det har gitt meg og alle flotte mulighetene.
Ikke minst alle de flotte menneskene jeg har møtt og blitt kjent på veien.
Jeg hadde ikke fått alt til hvis ikke jeg hadde hatt dere som tror på meg å ser noe i det jeg skaper og lager.
Familien min.. Mamma og BR.. Takk for at dere har stått på og trodd på meg, dere er en sterk ressurs i støtte, kjærlighet, stahet, pågangsmot, tro på meg, glede og besøkene dere har tatt dere tid til å komme opp hit til Tromsø for å hilse på. ♥

Det er mange spesielle mennesker i livet mitt som jeg kunne takket her, LK og Frank, J♥ , Birkir, Kim, Rune, Hanna, Christina, og Caroline.
ikke minst alle mine fotovenner og dere jeg har møtt på veien!

2010 kommer til å bli et nytt og utfordrenede år med håp om masse produktivitet.

Og til slutt... Mine utvalgte arbeider dette året.. et lite utplukk.. dere har sett dem før, men her er en liten presentasjon

1 kommentar:

  1. Et godt år sikkert med mye bilder for deg ..en del av dem fikk jeg se og ble både inspirert og imponert.. ,gleder meg til fortsettelsen..

    SvarSlett