onsdag 4. august 2010

SJÄLporträtt by Malin Hellesø



































 
38 år, född och uppvuxen i Söderhamn, Hälsingland men bor sen augusti 2009 i Mullsjö, Västergötland. Jag arbetar som fotograf, har en dotter på 20 år. Jag är gift med naturfotografen Terje och vi driver företaget Hellesø Photography, för mer information, titta in på hemsidan. Det kommer framöver en ny hemsida med ny och uppdaterad information och ny design.
Tänker och känner mycket. Försöker se på det mesta på ett mer enkelt sätt, men det är inte så lätt, för det är ju inte så enkelt. I min blogg skriver jag oftast om det jag tänker på.
Arbetar just nu mest med egna projektet; Home sweet home, där jag fotograferar gamla husvagnar. Tanken är en utställning och bok framöver, med samma namn.
Uppdaterar efterhand min bok ”Jag slutar aldrig se” som skulle kommit ut hösten 2006. Ännu är inget klart om när den kommer.
Besök gärna hemsidan för fler bilder.
Mer om mig
Mitt fotograferande vilar helt i de personliga känslorna. I mina bilder ska man ska kunna se längre in och inte enbart utanpå. Förbi ytan och skalet. Jag gör bilder som går djupare in i individen/människan. Det personliga påverkar de uttryck jag väljer att förmedla i allt jag fotograferar. Började fotografera 2001 med systemkamera och sedan maj 2004 arbetar jag yrkesmässigt som fotograf. Jag är ibland planerande i mitt bildskapande, men oftast är jag impulsiv och intuitiv – bilden bara finns där.
Inspiration hämtar jag i min vardag – i olika människors uttryck och sätt att agera. Känner också närhet och påverkan från det förflutna. Dokumenterar allt av historiskt och kulturellt värde – i nutid men också i alla spåren från dåtiden. Mina motiv är allt från stadsmiljö, människor, porträtt, djur och natur, övergivna platser etc.
Jag skriver en hel del, bland annat dikter/texter och planerade under hösten 2006 att ge ut boken ”Jag slutar aldrig se” med bilder i svartvitt och i färg kombinerat med egna dikter, för närvarande oklart när den släpps.
Har flera projekt som är under arbete. 1 mars 2006 påbörjade jag projekt Missionskyrkan där jag skildrade människorna och miljön i Missionskyrkan. Ville få fram gemenskapen, stillheten, andligheten, men också tystnaden, livfullheten och glädjen. Projektet resulterade i utställningen ”Det är inte långt till himlen”. Förhoppningsvis kommer det att bli en bok framöver, men ännu är inget klart.
Sedan 2003 har jag också arbetat med barnboken ”Krisse och Trollporten” där mina texter, tillsammans med Terjes bilder på skogsharar och andra djur, handlar om ett äventyr. Inget är ännu klart om eller när boken kommer ut.
Jag arbetar både i svartvitt och i färg.
Fotograferar både analogt och digitalt, fast numer är jag mest digital. Däremot manipulerar jag inga bilder i datorn. För mig är det mer intressant att vara ute med kameran och fotografera, än att sitta vid datorn och efterbehandla bilderna. Arbetar mycket med exempelvis rörelse med kamera, imma på linsen, långa slutartider etc. I photoshop gör jag det man också kan göra i ett analogt mörkrum.
Utför all slags uppdragsfotografering; reklamfoto, produktfoto, dokumentation, reportage, porträtt, bröllop, natur/landskap, CD/bokomslag mm. Har även bildförsäljning ur mitt arkiv. Är också aktiv med journalistiskt arbete där jag kombinerar egna texter med mina egna bilder. Jag  föreläser om mig och mina bilder och jag har också hållit i olika kurser/seminarier.
Separatutställningar: Galleri Mazarin, Söderhamn 2004, Elmiamässan, Jönköping 2004, Elmiamässan, Jönköping 2005, Galleri Kamera, Ängelholm 2005, Söderhamn, Hälsingland 2007, Alfta, Hälsingland 2007, Gävle, Gästrikland 2007, Falun, Dalarna 2007, Ockelbo, Hälsingland 2008, Kilafors, Hälsingland 2008.
Samlingstställningar: Jakobstad, Finland 2004, Söderhamn, Hälsingland 2006, Älvsjö, Södermanland 2007, Scandinavian Photo, Bankeryd, Småland 2010, Konstrundan, Mullsjö, Västergötland 2010, Galleri Ve’boa, Kyrkekvarn i Västergötland 2010.
Publicerat bilder i olika tidningar/tidskrifter inom Sverige från 2003 och framåt.
 

6 kommentarer:

  1. helt fantastisk flotte portrett bilder!!

    SvarSlett
  2. Flott serie. Liker at du har den i sort hvit :)
    mvh
    Håvard

    SvarSlett
  3. Tack Håvard!
    Alla bilder är fotograferade med svv i kameran.

    //Malin H

    SvarSlett
  4. Hei Malin,
    dette var skikkelig spennende bilder. Jeg liker godt denne serien. Uklarheten, den grove strukturen i bildene av en naken og sårbar kropp. VELDIG bra jobba Malin.
    Du er eb sann kunstner :))

    mvh
    Liv ")

    SvarSlett
  5. Liv, stort tack för dina fina ord!!!

    //Malin H

    SvarSlett