Kjell Torriset (f. 1950) er utdannet i England og har siden
1993 vært bosatt i East Sussex utenfor London. Året før var han
festspillutstiller i Bergen og i 1999 hadde han en stor separatutstilling på
Astrup Fearnley museet i Oslo. Torriset er representert i en rekke offentlige
samlinger og har utført flere viktige utsmykkingsoppdrag, deriblant på
Universitetsbiblioteket i Oslo. Med sin store utstillingsaktivitet og sitt
rike, poetiske billedspråk har han opparbeidet en sentral posisjon i norsk
kunstliv. Nylig ble han nominert til den nordiske Carnegie Art Award for 2012.
Torrisets interesse for kunsthistorie, ulike språk og ikke
minst litterære og filosofiske temaer lar seg tydelig spore i hans bilder. I
maleriene fra de siste ti år er akten fortsatt et sentralt element, men er i
økende grad blitt modellert med et mer realistisk anslag. Figurenes utsatte
posisjon poengteres av et komplekst billedspråk der mennesket settes inn i en
tidslinje som bærer i seg både fortid og fremtid. Nonfigurative tegn og
strukturer danner et drømlignende univers som leder tankene i retning av det
metafysiske og gåtefulle i tilværelsen.
Utstillingen er kuratert av Haugars konservator Tone
Lyngstad Nyaas og blir Torrisets første store museumsutstilling i Norge på 11
år. Den vil fokusere på hans malerier fra de siste syv år, og i særlig grad på
hans nye tegninger som utmerker seg ved sin presise spontanitet. Etter Haugar
går utstillingen videre til Kunstmuseet Kube i Ålesund. Den ledsagende boken
inneholder bidrag fra Tone Lyngstad Nyaas, Tore Rem, Geir Hellemo og William
Flatmo.
Utstillingen varer til søndag 04. september.
....................................................................................................................................
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Uten film i kameraet
Hanne Bramness
Om utgivelsen
Hvert dikt i denne boka skildrer et fotografi;
ofte fra en anerkjent kunstner, men like gjerne amatørbilder. Ofte er de
henta fra hukommelsen, men hvor pålitelig er den? Poetens blikk går
tett på bildene, hun skildrer sanselig og direkte og lar oss ane
forholdene mellom det som er synlig og det som er skjult.
Her fins bilder av Francesca Woodman, den bemerkelsesverdige amerikanske fotografen som døde i en alder av 23 år, og av den franske mesteren Henri Cartier-Bresson som ble nesten 96 år. Hos begge fins følelsen av menneskelig sårbarhet og at det haster å få dokumentert nettopp dette motivet. Jane Evelyn Atwood er representert med sine bilder av kvinner i fengsel der ingenting haster. I tjekkiske Jitka Hanzlovas bilder av gjennomlyst skog oppheves tida, det gjør den også i Josef Sudeks bilder som er så klare at det hverdagslige blir mystisk.
Fra amerikanske Gertrude Kasebier som var tidlig ute med å dokumentere moderskapet og idianernes skjebne, til palestinske Ahlam Shibli som viser krigen gjennom bilder av ansikter og tilsynelatende fredelige situasjoner, forestas ei ufullstendig og ukronologisk reise i fotografiets historie med stopp hos Eugène Atget som utelukkende dokumenterte de fattiges liv, Karl Blossfeldt med bilder av stilisert natur, Margrethe Mather som brukte fotografiet til å snu om på sitt liv og et bilde som kjæresten hennes Edvard Weston tok; hos Dorothea Lange som brukte fotografiet til å kjempe de fattige landarbeidernes sak, revolusjonære Tina Modotti som tok overjordisk vakre bilder, kroatiske Dora Maar som med blanda følelser fotograferte barn, Bill Brandt og Robert Doisneau som brukte livet på å vandre og vise dybden i det vanlige og krigens sår. Andrej Tarkovskjis polaroidbilder som ligner ikonmalerier er med, det fins eksempel fra mafiafotografen Letizia Battaglias ”arkiv av blod” og Martine Francks innadvendte, dramatiske bilder. Den tyske samtidsfotografen Frank Eydner er representert med ett bilde, det er også nestoren i amerikansk fotokunst, Robert Adams som snakker om hvordan det mest framtredende ved et foto i vår tid er stillheten og ikke den manglende bevegelsen.
Mange fortellinger blir fletta sammen i denne boka, spesielt fra kvinners liv. Snapshots fra poetens egen historie er blanda inn.
Diktene kretser rundt tema som tid og hukommelse, kunst og dokumentasjon. Og hva med de bildene som ikke ble tatt, eller dem som ble manipulert og arrangert? En underliggende påstand er at dikt og fotografi er beslekta, at dikt er bilder tatt uten film i kameraet.
Her fins bilder av Francesca Woodman, den bemerkelsesverdige amerikanske fotografen som døde i en alder av 23 år, og av den franske mesteren Henri Cartier-Bresson som ble nesten 96 år. Hos begge fins følelsen av menneskelig sårbarhet og at det haster å få dokumentert nettopp dette motivet. Jane Evelyn Atwood er representert med sine bilder av kvinner i fengsel der ingenting haster. I tjekkiske Jitka Hanzlovas bilder av gjennomlyst skog oppheves tida, det gjør den også i Josef Sudeks bilder som er så klare at det hverdagslige blir mystisk.
Fra amerikanske Gertrude Kasebier som var tidlig ute med å dokumentere moderskapet og idianernes skjebne, til palestinske Ahlam Shibli som viser krigen gjennom bilder av ansikter og tilsynelatende fredelige situasjoner, forestas ei ufullstendig og ukronologisk reise i fotografiets historie med stopp hos Eugène Atget som utelukkende dokumenterte de fattiges liv, Karl Blossfeldt med bilder av stilisert natur, Margrethe Mather som brukte fotografiet til å snu om på sitt liv og et bilde som kjæresten hennes Edvard Weston tok; hos Dorothea Lange som brukte fotografiet til å kjempe de fattige landarbeidernes sak, revolusjonære Tina Modotti som tok overjordisk vakre bilder, kroatiske Dora Maar som med blanda følelser fotograferte barn, Bill Brandt og Robert Doisneau som brukte livet på å vandre og vise dybden i det vanlige og krigens sår. Andrej Tarkovskjis polaroidbilder som ligner ikonmalerier er med, det fins eksempel fra mafiafotografen Letizia Battaglias ”arkiv av blod” og Martine Francks innadvendte, dramatiske bilder. Den tyske samtidsfotografen Frank Eydner er representert med ett bilde, det er også nestoren i amerikansk fotokunst, Robert Adams som snakker om hvordan det mest framtredende ved et foto i vår tid er stillheten og ikke den manglende bevegelsen.
Mange fortellinger blir fletta sammen i denne boka, spesielt fra kvinners liv. Snapshots fra poetens egen historie er blanda inn.
Diktene kretser rundt tema som tid og hukommelse, kunst og dokumentasjon. Og hva med de bildene som ikke ble tatt, eller dem som ble manipulert og arrangert? En underliggende påstand er at dikt og fotografi er beslekta, at dikt er bilder tatt uten film i kameraet.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
24 bilder säger samma som 1 977 ord
En kreativ utmaning i foto och text.
En fotograf.
En skribent.
Ett uppdrag: Att utmana varandras kreativitet.
Till vardags jobbar Mats Andersson och David Söderlind på reklambyrån Concret i Jönköping. Där skapar de idéer och strategier för att sälja produkter, tjänster och varumärken.
Som ett avbrott i det dagliga arbetet och ett sätt att vässa varandras idéskapande började de hösten 2009 lite på skoj skicka bilder respektive texter till varandra. »Här har du en dikt, hur skulle du illustrera den med en bild?«. Och nästa vecka omvänt. »Den här bilden, vad har den för textinnehåll?«.
Varje vecka en ny kombination av text och bild. Olika karaktärer, inriktningar och manér.
En spännande växelverkan mellan fotokonst och poesi som snart utvecklades till en bok.
En fotograf.
En skribent.
Ett uppdrag: Att utmana varandras kreativitet.
Till vardags jobbar Mats Andersson och David Söderlind på reklambyrån Concret i Jönköping. Där skapar de idéer och strategier för att sälja produkter, tjänster och varumärken.
Som ett avbrott i det dagliga arbetet och ett sätt att vässa varandras idéskapande började de hösten 2009 lite på skoj skicka bilder respektive texter till varandra. »Här har du en dikt, hur skulle du illustrera den med en bild?«. Och nästa vecka omvänt. »Den här bilden, vad har den för textinnehåll?«.
Varje vecka en ny kombination av text och bild. Olika karaktärer, inriktningar och manér.
En spännande växelverkan mellan fotokonst och poesi som snart utvecklades till en bok.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Anne Helene Gjelstad is invited to exhibit a selection of pictures from her project GONE at ZOOM NORWAY in Ljubjana,
Slovenia. Zoom Norway is a part of the documentary film festival DOKUBAZAAR (www.lidff.blogspot.com) and is shown
at Celica, Metelkova 8, 1000 Ljubljana October 1st - 31.st
2010.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
KUNST ELLER KITSCH?
PIKTORIALISME I PREUS
MUSEUMS SAMLING
3. oktober 2010 –
9. januar 2011
Kurator: Hanne Holm–Johnsen
Velkommen til åpning søndag 3. oktober kl 14.00
Program:
13.00 Hva er
piktorialisme?
Samtale
i biblioteket v/professor Øivind Storm Bjerke og kurator Hanne Holm–Johnsen.
14.00 Åpning
v/Ingrid Nilsson, direktør Preus museum
15.00
Omvisning v/ kurator Hanne Holm-Johnsen
Søndag 12. september
åpner Preus museum utstillingen Kunst eller kitsch? Piktorialisme i
Preus museums samling. Utstillingen dekker perioden 1880-1940 og
presenterer over 50 fotografer. Særlig vekt er lagt på10 fotografer som er
spesielt godt representert i samlingen: de norske Thomas Blehr (1875-1949),
Olaf Christoffersen (1899-1984), Waldemar Eide (1886-1963), svensken Henry B.
Goodwin (1878-1931), østerrikerne Heinrich Kühn (1866-1944) og Rudolf Sulke
(1885-1964), belgiske Léonard Misonne (1870-1943), amerikanerne Edward J.
Steichen (1879-1973) og Karl Struss (1886-1981), og engelskmannen Frank Meadow
Sutcliffe (1853-1941).
Utstillingen
Kunst eller kitsch? Piktorialisme i Preus museums samling viser over 200
fotografier fra museets samling. Alle fra perioden 1880 – 1940 som kan
tilknyttes stilretningen piktorialisme, ofte betegnet som malerisk eller
billedmessig.
Piktorialismen oppsto
på slutten av 1800-tallet som en internasjonal bevegelse og en reaksjon på at
fotografi bare skulle handle om dokumentasjon av fakta og noen fotografers
forsøk på å gjenskape kunstverk. De sentrale fotografene som vises her var
derimot opptatt av å skape en ny, rent fotografisk virkelighet.
Kort
fortalt kan man si at bevegelsens høydepunkt strekker seg til første verdenskrig.
Krigen gjorde kontakten mellom de forskjellige land og dermed kontakten mellom
fotografene og klubbene vanskeligere. I tillegg ser vi nye holdninger og
stilretninger som ny saklighet overta herredømmet. Men det vil ikke si
at piktorialismen var ute. Etter krigen tok man opp kontaktene og utover på
1920-tallet ser vi at det voksende antall kameraklubber blir fakkelbærere for
denne type fotografi. Fra å være et elitistisk uttrykk ble det folkelig og noen
av de beste fotografiene fra 1920-30-tallet er de som skildrer industri og det
moderne liv i byene.
Samlingen, slik den er
i dag er internasjonal og den består av originale utstillingskopier fra
perioden. Det var Leif Preus som på 1970-80-tallet bygget opp samlingen med fotografer
fra hovedsakelig andre land enn Norge. Hvis vi ser bort fra portrettfotografen
Waldemar Eide, så har den norske delen av samlingen uten unntak tilkommet i de
15 årene museet har eksistert som nasjonalt museum for fotografi. I et
tilfelle, Olaf Christoffersen, har familien sjenerøst deponert hans bilder ved
museet. Slik kan Preus museum presentere denne bevegelsens estetiske uttrykk og
synliggjøre at norske fotografer uten tvil både hadde kontakt med og var på
høyde med de andre.
Kunst eller kitsch? er
ikke en tittel vi har valgt for å være tabloid. Piktorialismen ble ganske fort
oppfattet som konservativ av store kretser og den har blitt betraktet som
kitsch og av liten interesse for oss i dag. Undersøker man derimot perioden
nøye, finner man ikke bare mengder med patetiske, klisjéfylte og
selvhøytidelige bilder, man finner også fotografer som var nyskapende og
eksperimentervillige, og dermed frembrakte noe av det ypperste innen
fotohistorien.
Til utstillingen Kunst
eller kitsch? Piktorialisme i Preus museums samling følger en omfattende
katalog med over 100 illustrasjoner. I tillegg til hovedartikkelen av kurator
Hanne Holm-Johnsen, inneholder katalogen en omfattende beskrivelse av
prosessene som var i bruk i perioden forfattet av fotokonservator ved Preus
museum, Jens Gold, og korte biografier over fotografene.
Katalogen har norsk og
engelsk tekst.
Katalogen har mottatt
sjenerøs støtte fra Fritt Ord.
Titler og kreditering
vedlagte bildefiler:
Henry
B. Goodwin, Gustav Adolfs torg från Regeringsgatan
/ Gustav Adolf’s Market Seen from Regerings Street, 1916.
Fotogravyr /
Photogravure, 215 × 170 mm.
Anders Beer Wilse, Drøbak, Dr. Morteruds vaktavløsning / Dr. Morterud
Changing Guard, 1915.
Sølvgelatin / Gelatine
silver print, 290 × 390 mm.
Heinrich Kühn: Walther og Lottie ved staffeliet / Walther and Lottie at the
easel, 1909.
Gummitrykk / Gum print,
455 × 330 mm.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
BLODIG
ALVOR
Haugar Vestfold Kunstmuseum
NORSK
KUNST PÅ 80-TALLET
BLODIG ALVOR byr på den første sammenhengende
presentasjonen av de mange ulike strømningene som gjorde seg gjeldende på
1980-tallets norske kunstscene. Utstillingen oppsummerer og setter i perspektiv
både det uttrykksmessige mangfoldet og de radikale endringer som norsk kunst
gjennomgikk i dette tiåret. Fotografiet fikk sitt endelige gjennombrudd i
kunsten og internasjonale bevegelser som konseptkunst, Land Art og Arte Povera
gjorde seg gjeldende. Stor innflytelse fikk også den bølge av mer figurativt og
nyekspresjonistisk maleri som gikk over Europa
På 80-tallet utforsket billedkunstnerne en rekke nye
medier. De arbeidet også gjerne på tvers av sjangrene med aksjoner, happenings
og performance, ofte inspirert av den alternative musikkscenen og andre
sub-kulturer. Installasjonskunsten befestet seg som en egen utvidet
uttrykksform og det skjedde en bevegelse mot en mer ekspressiv materialbruk.
Maleriet fikk en fornyet posisjon og opererte ofte med et mylder av
kunsthistoriske stilsitater, eller med arkaiske symboler utført i store
formater med brede, spontanistiske penselstrøk. Kunsten beveget seg også bort
fra en ytre samfunnsengasjert agenda, som hadde vært markant på 70-tallet, og
over mot et mer introvert uttrykk, ofte med referanser til naturmystikk og
mytologi.
Utstillingens katalog inneholder bidrag fra bl.a. Haugars
konservator Tone Lyngstad Nyaas. Hovedartikkelen er forfattet av
sjefskonservator ved Bergen Kunstmuseum, Eli Okkenhaug, som også har kuratert
utstillingen. Slik BLODIG ALVOR vises på Haugar vil den inneholde et omfattende
utvalg fra den store mønstringen i Bergen tidligere i år. Den kommer da fra
Sørlandets Kunstmuseum og skal i 2011 videre til Trondheim Kunstmuseum.
Blodig Alvor åpner lørdag 25. September kl. 1400 av professor i kunsthistorie Øivind Storm Bjerke, og
varer frem til 2. Januar 2011.
Velkommen!
Med vennlig hilsen
Jan
Åke Pettersson
Direktør
Hilde
Vemren – Grace Jones, 1982
Inghild
Karlsen – Fugleskremsel, 1984
Ulf
Nielsen – Det svømmer en fisk på bunnen av alle ting, 1982/83
Bjørn
Carlsen – Narkotisk orgasme, 1983
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Border District/Haugar Vestfold Kunstmuseum
Denne utstillingen kretser rundt døden som et tabubelagt tema i vår tid
Torsdag 23 sept kl.19.00
Denne utstillingen kretser rundt døden som et tabubelagt tema i vår tid
og presenterer en rekke norske og utenlandske kunstnere, som med ganske
forskjellige innfallsvinkler har tatt for seg fenomenet. Noen uttrykker
følelsen av tap og sorg etter at nærstående er gått bort, andre retter
søkelyset mot alderdommens tilst...ander og status, eller reflekterer over
våre holdninger til det ofte utenkelige selvmordet. Også betraktninger
rundt det håpefulle spørsmålet om det finnes noe på den andre siden, om
det finnes et liv etter døden, blir presentert.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
THE PANDORIAN
A daily spectacle of art, photography, style, fashion and beauty, selected by Predrag Pajdic.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Geir Gjerde
Utstilling på café 4 Roser under Festspillene i Nord-Norge.
Fra serien 'eScapes' - 26 fotografiske trykk.
This is for my show in North-Norway, in Harstad, during a big cultural festival, the Arts Festival of North Norway.
Fra serien 'eScapes' - 26 fotografiske trykk.
This is for my show in North-Norway, in Harstad, during a big cultural festival, the Arts Festival of North Norway.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Preus
Museum
13.6–19.09 2010
(Gunilla
Knape, Hasselblad Foundation, og Per
Bjarne Boym, tidligere direktør for Museet for Samtidskunst, har
samtaler om Robert Adams kunstnerskap i biblioteket kl 13)
Den amerikanske fotografen fikk
Hasselbladstiftelsens internasjonale pris i fotografi 2009 og det er
pristagerutstillingen som nå vises i Preus museum.
PREUS MUSEUM
© Robert
Adams, courtesy
Fraenkel Gallery, San Francisco
and Matthew Marks
Gallery, New
York
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
17 mai 2010
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Bryllupssesongen
står for døren...
Nå er det like før
bryllupsfotograferingen braker løs for fullt, og i år har jeg veldig
mange spennende brudepar som jeg er så heldig å få lov til å
fotografere. For mange av brudeparene har vi funnet meget spennende
locations for selve bryllupsfotograferingen. Valg av location er veldig
avgjørende for hvilken stemning bildene får. Derfor er det veldig viktig
at en på forhånd tenker nøye gjennom hvilket uttrykk/stemning en vil ha
i bildene sine. Locations til bryllup er mer enn bare tradisjonelle
studiobilder eller klassiske strandbilder. Som f.eks som her hvor
bildene er tatt i et gammelt fraflyttet og falleferdig hus. Fullt av
rot, knuste vinduer og møbler.
Fotograf Ruben Hestholm
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
FOTOKURS PÅ SIGGERUD 7-9 MAI 2010
Helgens kurs var en suksess - så vi kjører på med et nytt kurs 7-9
mai.
Kurset passer godt for alle som er glad i å ta bilder enten du er fersk eller dreven fotograf. Hovedtemaer på fotokurset er: ”Opplevelser ” Lete, finne, gjengi og formidle opplevelser.
Vi tar for oss hele den fotografiske prosessen. Lære det tekniske med kamera, utnytte muligheter. Bilder gir minner for livet, og det er lettere og fange “øyeblikket” dersom du har mere kunnskap om fotografering og lærer deg metoder til å bevare minnene. Undervisningen blir teoretisk og praktisk med hovedvekt på
praktiske øvelser og mye lek. Oppgavene blir utfordrende og morsomme. Du skal virkelig få brukt dine kreative evner.
Kursledere:
Stig Børre Elvegård, hyperaktiv "lystfotograf" som er tilknyttet byrået Samfoto, jobber til daglig i grafisk bransje med design og trykk - noe han har gjort de siste 15 år.
Magnus Reneflot er leder for den profesjonelle foreningen for naturfotografer i Norge og æresmedlem i Norske Biofoto. Tilknyttet byrået Samfoto. Han har over 30 års fartstid i bransjen og er en dreven kursleder.
Kurset går over 3 dager med tilsammen 18 timers varighet. 3 timer fredag, 8 timer lørdag og 7 timer på søndag. Fullstendig kursprogram sendes deltagerne 1 uke før oppstart.
Sted: Kirkestua på Siggerud
Pris: kr 2250.- pr deltager
Påmelding: E-mail til: magnus@reneflot.no eller tlf: 996 23814
www.fotorefleksjoner.no
www.fotorefleksjoner.blogspot.com
www.stigborre.blogspot.com
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SE(E)
ME(G)
Utviklet
av Eivind Lentz i samarbeid med
Den kulturelle skolesekken i Horten kommune
PREUS
MUSEUM 18.4-30.5
Pressevisning onsdag 14.
april (evt.
etter avtale).
Åttendeklassingene 2009/2010 fra Horten kommune vil i tidsrommet
08.45-10.15 og
12.00-13.30 montere sine bilder på Preus museum. Billedkunstner og
prosjektleder Eivind Lentz vil også være til stede.
Åpning søndag 18. april kl
14.00
Åpning ved Barneombud
Reidar Hjermann og
Eivind Lentz
Gratis buss tur/retur
Fotogalleriet,
Oslo/Preus museum kl
11.30/16.30
Mer om utstillingen,
kontakt Eivind Lentz
+47 412 12
929
Kontakt på Preus museum: ingri.osterholt@preusmuseum.no ,
+47404 42 104 eller astrid.roberg@preusmuseum.no
+47 926 16 480
Velkommen!
les mer
Benjamin Kanarek
By Frédérique Renaut
Is the April issue of French Marie Claire “throwing stones into the
water? ” Their whole issue is without any retouching! Finally the
readers will be exposed to the RAW
truth without the artificial frills!
Well, almost… We have to pass through
the multiplicity of advertising pages that are as expected, heavily
retouched before accessing the first editorial photo that has not been
tarnished by that Bad Boy on the Block, Mr. Photoshop . I personally really enjoyed
the painted portrait of Julia Roberts
with absolutely natural eyelashes for Lancôme
and the no eyelid-ed Sharon Stone
for Dior . You can even see Julia Roberts beauty mark under her
eye! Nudge, Nudge, Wink, Wink, say no more, say no more.
Bad digital retouching can be worst
enemy of celebrities…
… But it can also improve the
overall image and atmosphere.
The recent brouhaha started in France last year with Valérie Boyer , a member
of the National Assembly of France
from the Bouches-du-Rhône
district, has filed a new bill stating, any image that has been
retouched or post processed should include the following preamble or
text, “This photo has been retouched to alter the physical appearance
of a person, “Failure to comply with this provision could result in a
fine of €37,500, ($50,000) or as high as 50 percent of the space
buying budget of the advertising campaign.
There is something unhealthy in the misrepresentation of body image in our society, said the Marseille’s Congress Woman who wants to “enlighten the consumer.” “It is outrageous,” she says, to believe that one side of the spectrum are the little people with their flaws, cellulite and at the other extreme there are the perfect people. There is an indecency in having us believe we look better at 70 than at 20. I wish to restore and highlight the barrier between the virtual and physical reality.
Turning the pages of the April issue
of French Marie Claire I
see that the photographers had to use the old technique ’s before Photoshop existed…
Burning out the skin using overexposure,
soft light, adding a half blue filter to whiten the skin, pulled back
images, large smile’s for celebrities so their nasal labial folds are
hidden, pulled back hair with hands stretching the skin and smoothing
the wrinkles. Using grainy film and converting the images to black and
white to neutralize the skin tones.
This is where I see digital retouching
as necessary! Necessary for making banal images more interesting and a
little more dreamy. Photography has changed a lot in the manner in which
photos are captured. Today photographers have a lot more latitude
giving them the opportunity to use more extreme angles, close-up’s and
harder light.
To think that retouching is only
about reshaping a model or celebrity or erasing the wrinkles and spots
is quite naive. Photoshop is necessary for photographers who rely on the
digital retouching process to make their images acceptable. Many of
them wouldn’t have been published only 15 years ago, when fashion
photographers had to know how to light an image, know which type of film
should be used to give the most favourable rendition and how it will
translate to print.
Photoshop is also a fabulous tool to
enhance the artistic possibilities of the photographer and creative
director as never before. I don’t think I would be interested in buying
copies of Numéro , Vogue , Harper’s Bazaar, V, Pop or W magazine if the images, styling and
scenery dramatizations were as banal as what I saw in the Marie Claire
un-retouched issue. When I buy Feminine Press magazines, it is certainly
not for its literary content, but more so for their Fashion and Beauty
stories with their creative visual impact.
Even in the 1930’s photos were heavily
retouched using traditional artisan methods, using pencils, paint
brushes & spot removers as well as in the dark room with dodge and
burn techniques.
No one is fooled and even
adolescents know that a 15 year old model in a glossy magazine is
retouched to the maximum. Many teen-aged internet users use a light
version of Photoshop or other similar programs to retouch their own
photos they post on Facebook! Does doing so lead them to anorexia? If so
there would be many more cases. Why doesn’t Valérie Boyer also advocate for the
censorship of TV programs
like Extreme Makeover that
shows how quickly and easily one can be “transformed surgically” from
the ground up? What about 3D images, films, video games, cartoons or why
not the censorship of sculpture-painter Fernando
Botero who glorifies women at the other end of the
anorexic spectrum?
French Elle Magazine went even further
last year with actresses and models who accepted to pose for Peter Lindbergh without retouching and
without make up!!
It does not say if the celebrities
featured were botox free, hyaluronic acid or plastic surgery free… That
might be a great next theme where there is no retouching, make up,
injections or plastic surgery and what you look like first thing in the
morning. This niche has already been taken by paparazzi and people
magazines.
… And all of this makes me wonder if
Valérie Boyer is using an un-retouched portrait of herself on her website?
Example of Digital retouching on gorgeous Super Model Natasha Poly
http://www.benjaminkanarekblog.com/2010/04/04/retouching-much-ado-about-nothing/
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
«Darkrooms in Northern Light» er en spennende norsk nyskapning
Fotografi
- Darkrooms er kanskje en reaksjon på alle de nettsteder som i det store og det hele presenterer mye av det samme, sier Tveitan videre. – Vi savner bilder som er noe mer enn bare bildet – bilder med sjel, og bilder som får oss til å stoppe opp. Bildene skal utfordre – ikke være som mye av det sjelløse og sterile som vises idag. God fotografi skal provosere og flytte grenser innenfor de fleste sjangere, slår Tveitan fast. Han viser til at siden har knyttet seg opp mot flere samarbeidspartnere og fotografer som hjelper til med å nå målet. Bl.a. svenske naturfotografer, som skiller seg ut med sine bilder.
Darkrooms har daglig nye blogg-innlegg, og har også fotografer fra flere land – som bl.a. The pandorian, Benjamin Kanarek og Reinfried Marass. Siden har selvfølgelig mange fotografer fra Norge som f.eks. Bjørn Harstad, Silje Nislen, Tarjei Krogh, Rolf Støa, Langen’s Foto, Daria Endresen, Jens Haugen, Tommy Næss, Michaela Klouda, Guro Storskjær, Liz Palm, Stig Børre Elvegård og stifterne Tom Tveitan og Kjetil Karlsen. Mange av fotografene har lang fartstid og er godt kjent av Fotografis lesere. Fra Sverige deltar fotogafene Malin Hellsø, Adrian Ulander og Tom Holmlund.
Fremtidige planer omfatter å utvikle siden videre, men Tveitan nevner dessuten at de tenker på en bok med de beste bildene, felles workshops osv.
Darkrooms in Northern Light er en imponerende side – mye i tråd med Fotografis egne tanker om fotografi.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
8. april klokken 18.30 åpner min første separatutstilling på
Fotografiens Hus!! Kom innom og få deg et glass med bobler og ta en
kikk på bildene mine!"Body Fluids er en serie fotografier av kropp og mennesker. Jeg har utforsket nye måter å tilnærme seg portrett- og aktfotografiet, og det har resultert i en veldig personlig serie som jeg nå har jobbet med i 1,5 år. Jeg fokuserer på kontrastene mellom det vakre og det groteske, mellom det enkle og surrealistiske, og vil gjerne utfordre både tankene og øynene til publikum. Jeg har gått i mot det typiske portrett- og aktfotografiet, og tatt med meg erfaringer fra det klassiske maleriet."
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
© 2010 Frédérique Renaut
Fashion Prospective and Natural Selection
Above picture © Richard Burbridge – Model Anne Vyalitsyna @Elite Paris, Makeup Kabuki, Hair Shay Ashual, Styling Brian Molloy
By Frédérique Renaut
You might have read the recent interview of Hedi Slimane by Dirk Standen titled “The Future of Fashion” posted on www.style.com, where he shares his vision on the Future of Fashion. I found his article interesting enough to write about it. Hedi Slimane has a very interesting perspective on the fashion industry.read more¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Lingering Whispers Catalogue
the intense murmur of soft voices left behind
This exhibition stands, an artistic platform where art and fashion
debate the merits of creation with the viewer. It dares to speak of
over 40 international talents who explore the borderland where fashion
is art; deepest fears turn into innermost whims, glam replaces gloom
and depression metamorphoses into seduction. New perspectives shout of
every stereotype and each reaction born of alternative visions.
Text: © Virginie Puertolas-Syn, Lingering Whispers’ Producer
Images: Pages from the Lingering Whispers catalogue
Over 200 pages
300 x 230 mm
On satin 130 g paper
Printed in Italy
Edited by Predrag Pajdic
Designed by Samanta Millaray Vega Ramirez
With contributions by Sarah Bailey, J. L. Nash, Predrag Pajdic
Virginie Puertolas-Syn, Jeanne-Salomé Rochat & Claudia Seidel
Coming out on the 15th of April 2010
£25
300 x 230 mm
On satin 130 g paper
Printed in Italy
Edited by Predrag Pajdic
Designed by Samanta Millaray Vega Ramirez
With contributions by Sarah Bailey, J. L. Nash, Predrag Pajdic
Virginie Puertolas-Syn, Jeanne-Salomé Rochat & Claudia Seidel
Coming out on the 15th of April 2010
£25
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Søndag 17. januar åpner Preus museum utstilling med over 200 fotografier av den legendariske amerikanske fotokunstneren Duane Michals (f. 1932). | http://www.preusmuseum.no/norsk/utstill_navaeende_more.php?id=622_0_57_0_C | |||||||||
© Duane Michals, Courtesy Pace/MacGill Gallery, New York, There are things here not seen in this photograph, 1997
|
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
lingering whispers by Sarah Bailey
On the backdrop of the stage, an erotic
film of a beautiful model with a snake writhing across her breast is
projected. Enormous predatory robot cameras prowl the catwalk filming
the parade of models that stalk by in their evermore exquisite,
otherworldly ensembles, balanced on vertiginous ‘armadillo shoes’ like
space-age chopines. Occasionally the cameras turn their lenses on the
massed elite of the fashion community in the audience and at intervals
they glimpse their own image projected about the space, as the
phantasmagoric spectacular unfolds.
The post-show dissection of Alexander
McQueen’s Spring/Summer 2010 collection Plato’s Atlantis (amongst other
things, the first fashion show to ever be simultaneously streamed live)
in the back of the Harper’s Bazaar silver people carrier is livelier
than usual. The chatter of our little group strives to get at the nub
at what we have just witnessed – an extraordinary immersive sensory
experience – as confronting as it was exhilarating. “If that had been
in a gallery like The Tate or The Met,” someone says, “People would see
that as more exciting and innovative than any contemporary art
exhibition.”
So often in my travels as a fashion
editor, I find myself encountering spectacles, imagery and performances
that hover at the interface of art and fashion. Collaborations and
cross-disciplinary borrowings couldn’t be hotter. From the Chapman
Brothers’ recent fashion editorial debut in the pages of my magazine
Harper’s Bazaar; to the New Bond Street Louis Vuitton Maison, which
when it opens later this month will be graced with an exhibition in its
windows by artist Michael Landy (who famously destroyed all his
possessions in his 2001 piece Break Down).
Of course, art and fashion have had a
long and public love affair. From Elsa Schiaparelli’s famous dalliances
with Dadaists and Surrealists (her 1937 ‘Lobster dress’ with a crimson
crustacean painted by Salvador Dali was modelled by Wallis Simpson in a
sitting with Cecil Beaton); to Yves Saint Laurent’s iconic Mondrian
shift dresses which captured the essence of Pop. Another particularly
sublime collaboration by the couturier with the artists Claude and
Francois Xavier Lalanne in 1967, saw the sculptors cast a sensual
bronze breastplate for the bodice of a gown.
In Lingering Whispers
– a show very much located in the now – curator Predrag Pajdic digs
below the art world love-ins and lucrative patronage deals of the
luxury fashion labels and assembles a collection of work that
explicitly explores and occupies the space at the borderline of art and
fashion. This is a place where a balletic, levitating “Cinderella shoe”
by Katarina Mootich dancing through the cavernous blackness of the
gallery is as revelatory as it is beautiful; and where an intimate
performance by Italian duo ricci/forte, set in a bathroom challenges
its audience with the pain of impossible dreams and unrequited love.
Thinking again of McQueen – as one
cannot help doing in the weeks after his death – this is territory the
designer well understood. According to his friend, the fashion writer
Susannah Frankel, who interviewed him many times, “Lee was an
autobiographical designer – maybe the most autobiographical designer in
history – and so the clothes and the way they were presented always
reflected his psychological state at that precise point in time. I
think that’s a very courageous way of working.”
There’s soul bearing and courage
aplenty in the works presented in Lingering Whispers – a conjuring of
beauty and opulence against whatever odds. Pajdic explains that he was
inspired to create the show after researching how the 1930s big
Hollywood film was born out of the Great Depression, when the studios
would invite the celebrated couturiers of the day to costume the movies
with the most sumptuous creations and set designers were tasked with
creating glamour to the max. As a metaphor for our own gloomy times,
Pajdic chose the sombrely magnificent setting of the Crypt at St
Pancras to stage the exhibition, “then I could completely transform it
into a dream of the most beautiful splendour and glamour that there is.”
Significantly, Pajdic does not regard
fashion as a medium or pursuit that is the preserve of the elite. “I
know so many people who cannot afford very expensive things, but they
can dress in the most spectacular and beautiful way. It is something
that you have to learn and experiment and practice and play and for me
that is art…”
“With the exhibition I want to go
beyond the stereotypes of fashion – that it is just for the beautiful
bodies, for the beautiful people, who can afford the beautiful
clothing. It is much more than that…”
And so it is. For all the glittering
visual opulence on display, Lingering Whispers offers a breadth of
nuanced, thoughtful and provocative work, from Dom Agius’ A New Royal
Family, A Wild Nobility, tender portraits of venerable English
eccentricity; to French photographer Cyrille Weiner’s epic series 2
Fresh 2 Die, in collaboration with choreographer Christophe Haleb,
which depicts some wild and mysterious theatrical Saturnalia. New
York-based German artist Christina Kruse, who has quietly pursued
photographic image-making and assemblage, alongside her career as a
model, makes her British artistic debut with her icily beautiful – if
somewhat sinister – photographic pieces in which she casts herself as
the anonymous female figure in the frame and probes the catholic
church’s approach to sexual morality and female solitude.
Many of the photographic practitioners
shown in Lingering Whispers have developed their practice and aesthetic
in the European avant-garde publications such as Sang Bleu, Slurp,
AnOther and XXX, magazines Pajdic defines as “brave enough to employ
photographers who are kind of on the borders, kind of in-between.”
Gender and sexual identity are
persistent themes throughout the show the adorned and eroticised male
body is more present here than in most surveys of contemporary fashion.
“Women were always considered the more beautiful sex, but I believe
something is happening in the fashion world,” says Pajdic, “that men
are becoming really strong and flamboyant too, and maybe this
exhibition is about redefining certain things.”
Perhaps the most radical of Pajdic’s
curatorial choices is his decision to bring performance and tableaux
vivant into the mix. “Fashion is moveable, it is something to wear,” he
explains simply. And as someone who has endured too many academic
costume shows, when clothes are hung in vitrines as if frozen – lost of
their context, their sensuality and their relationship to the body – I
relish the prospect of models, performers, artists and fashion
designers mingling with the visitors to Lingering Whispers in all their
exotically-attired glory.
“For me art is something you simply
respond to,” says Pajdic, “you don’t have to love it or hate it but it
moves you, you feel something.” And fashion as McQueen himself said,
“is always about a moment in time.”
Text: © Sarah Bailey, 2010
Sarah Bailey is the Deputy Editor of the British Harper’s Bazaar
Lingering Whispers
06 May – 06 June 2010
Sarah Bailey is the Deputy Editor of the British Harper’s Bazaar
Lingering Whispers
06 May – 06 June 2010
The Crypt St Pancras Church, London
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
12 six by six
VERNISSAGE Lör 27/2 - 13:00-17:00
Varmt välkommen!-12 six by six centimetre pieces of negative black and white film are exposed to light by Adrian Ulander.These negatives are then handed to friend/role model/renowned art photographer Tom Holmlund, specialized in alternative darkroom techniques.Apart from not cropping, Tom's hands are untied. - Expect nothing less than magic!
- Adrian Ulander:http://www.facebook.com/pages/Adrian-Ulander/106040465871- Tom Holmlund: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=4822- Galleri Darling:http://galleridarling.nu
Adrian Ulander on Darkrooms
http://darkroomsinnorthernlight.blogspot.com/2009/11/adrian-ulander.html
Hösten 2009 sprang Adrian Ulander runt på Södermalms gator och fotade
med olika gamla mellanformatskameror. Filmen framkallades tillsammans
med Tom Holmlund i Eskilstuna och av alla bilder valdes 12 stycken ut.
Dessa förädlades i mörkrummet av Tom Holmlund med sedvanlig magisk
touch. Resultatet kan åskådas på Galleri Darling under två veckor i
februari/mars.
VERNISSAGE Lör 27/2 - 13:00-17:00
Varmt välkommen!-12 six by six centimetre pieces of negative black and white film are exposed to light by Adrian Ulander.These negatives are then handed to friend/role model/renowned art photographer Tom Holmlund, specialized in alternative darkroom techniques.Apart from not cropping, Tom's hands are untied. - Expect nothing less than magic!
- Adrian Ulander:http://www.facebook.com/pages/Adrian-Ulander/106040465871- Tom Holmlund: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=4822- Galleri Darling:http://galleridarling.nu
Adrian Ulander on Darkrooms
http://darkroomsinnorthernlight.blogspot.com/2009/11/adrian-ulander.html
Tom Holmlund on Darkrooms
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
årstiderna
Mats Anderssons
Boken »årstiderna« är Mats Anderssons (född 1966) första bok.
Fotografering har alltid intresserat honom, men det är först under
senare tid som han känt att han kan producera bilder som är hans egna.
En process som han beskriver som ett helt nytt sätt att se bildmotiv.
Överallt. När som helst.
Passande nog innehåller därför den här boken bilder som samtliga är gjorda under 2009. Ett år som inneburit ett intressant genomslag för Mats Andersson som naturfotograf. Inte minst via de möjligheter som Internet erbjuder för bildvisning och snabb respons.
I »årstiderna« samsas traditionellt raka fototekniker med konstnärliga multiexponeringar. En befriande skildring av känsla och sammanhang, istället för den artbeskrivningssträvan som ofta dominerar naturfotografering.
Passande nog innehåller därför den här boken bilder som samtliga är gjorda under 2009. Ett år som inneburit ett intressant genomslag för Mats Andersson som naturfotograf. Inte minst via de möjligheter som Internet erbjuder för bildvisning och snabb respons.
I »årstiderna« samsas traditionellt raka fototekniker med konstnärliga multiexponeringar. En befriande skildring av känsla och sammanhang, istället för den artbeskrivningssträvan som ofta dominerar naturfotografering.
Mats Andersson
ArtDirector | Fotograf
C O N [C] R E T
Box 2003, 550 02 Jönköping
Tel. 0708-14 12 42
Mats on Darkrooms!
http://darkroomsinnorthernlight.blogspot.com/2010/02/mats-andersson.html
Mats on Darkrooms!
http://darkroomsinnorthernlight.blogspot.com/2010/02/mats-andersson.html
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Rhio9 PHOTO Books Now Available!
I've published two books of photos so far this year.
(1) One is a collection of low-tech camera phone photos of San Francisco, black and white and color on premium glossy paper, "bad food but plenty of it". This is a 120 page book with 120 photos and 20 pages of poetry.
(2) The other is a 120 page book of modern abstracts and paper manipulation, faces and distorted glamorous photos, 111 photos and 10 pages of poetry entitled "Spirit". These books can be purchased on-line or by direct mail
Darkrooms in northern light
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
"KUNSTforum er et tidsskrift som kommer ut i papir tre ganger i året
og har en supplementerende nettside. Første papirutgivelse kom i
september 2009 og nummer to var ute for to uker siden. I papirutgaven
fokuserer KUNSTforum på kritiske dybdeartikler, presentasjoner av
aktuelle kunstnere, intervjuer, kunstbøker og markedsanalyse.
- Idéen var å starte et papirmagasin som kunne holde en høy standard.
Både Tore Næss, Nicolai Strøm-Olsen og meg selv var involvert i
Kunstmagasinet og skrev saker der. Men det var vanskelig å få til det
faglige fokuset fordi eieren av magasinet ønsket å nå mange og mente
at da måtte fagligheten reduseres. Samtidig var det behov for et
uavhengig magasin som ser ut som om det mener alvor, som designmessig
forteller at det tar kunsten og leseren seriøst. Vi tror det er mulig
å være brede og faglige på en gang og legger oss på en redaksjonell
profil som inkluderer høy faglig aktualitet. Men vi mente at det også
var nødvendig å ha en nettside ved siden av som kunne dekke
utstillinger og lignende som ville være over når papirutgaven forelå i
handelen. Det vi ikke forutså var at nettsiden skulle bli så vel tatt
imot og bli så viktig på egen hånd. Nettsiden er også blitt et sted
for meningytring, hvor KUNSTforums redaktører kan komme til orde i
debatter rundt kunst og kulturspørsmål, forteller André Gali som
sammen med Nicolai Strøm-Olsen er redaktør for både papirutgaven og
nettsiden. Så langt. Men Gali kan nevne at en ny nettredaktør er på
vei.
Nettsiden www.kunstforum.as så dagens lys under Veneziabiennalen i
juni ifjor og har siden det vært oppdatert ukentlig med egne artikler,
anmeldelser, og byreportasjer. Her fokuseres det på korte informative
tekster, aktualitet og meningsytringer.
KUNSTforum har ambisjoner om å sikre en kritisk offentlighet innenfor
kunstfeltet. Derfor er de for en åpenhetskultur, hvor saker kan
diskuteres offentlig og hvor også makten i kunstfeltet er tilgjengelig
for belysning.
- Vi har som mål å være en faglig og kritisk utgivelse for alle
kunstinteresserte i landet. Vår agenda er å skape et rom for åpen
meningsbryting og diskusjon om kunst og kunstscenens infrastruktur i
Norge, forklarer Gali og kommer med et eksempel:
- I siste nummer av KUNSTforum hadde vi blant annet en kritisk
reportasje som fokuserte på Nasjonalmuseets avdeling for landsdekkende
formidling. Flere av de regionale museumsdirektørene, blant annet
Erlend Høyersten fra Bergen Kunstmuseum, var svært skeptiske til å
opprette en slik avdeling fordi de opplever det som en underkjennelse
av deres kunstfaglige kompetanse. I saken kommer flere av de
involverte aktørene til orde og vi får et godt innblikk problematiske
forhold innad i offentlige kunstinstitusjoner. Det handler mye om
maktstrukturer og hvem som definerer hva. Dette er KUNSTforum svært
kritiske til og ønsker å røske litt opp i disse strukturene, samt å
synliggjøre på hvilke premisser viktige avgjørelser blir tatt.
"
--
André Gali, Redaktør i/ Editor of Kunstforum
------------------------------
http://www.kunstforum.as
http://www.galiblogi.com/
------------------------------
Stensberggata 23c
0170 Oslo
e-mail: andre.gali@kunstforum.as
tlf: +47 97 59 17 04
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Haugar Vestfold Kunstmuseum
HUS
Brungot/Stinessen
16.01.2010-07.03.2010
Begge disse kunstnerne jobber med fotografi, og har i en årrekke
hatt utstillinger i inn- og utland. Med hus som tema reflekteres det
rundt selve arkitekturen og det kulturbetingede, det være seg i Norge
eller i utlandet, i Horten, Åsgårdstrand eller i Lofoten. Er huset
slitt og falleferdig, eller kan vi kalle det pittoresk, eksotisk og
særpreget?
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Ruud van Empel er en av de mest profilerte hollandske fotografene,
spesielt kjent for sine digitale bildemontasjer
marc riboud, som kommer til festivalen i Kristiansund i år,
er en av fotografiets levende legender
Robb Kendrick har fotografert den levende cowboykulturen
vest for Mississippi
Surrealismen. Centre Pompidou i Paris har mønstret en av de viktigste
utstillingene om fotografi og surrealisme
Årets fotograf: Frister, premier, regler
nordic light mønstrer et fantastisk program i år, med mange spennende
fotografer, som for eksempel Marc Riboud og Anton Corbijn
test
Vi har gjort en sammenlignende test av
Canon EOS 1D Mk IV og Nikon D3s
kjøpeguide
Fotografis objektivoversikt: 90 aktuelle objektiver
med bedømmelse
nyhetsstoff
Vi har sett på de seneste tekniske nyhetene i bransjen
spesielt kjent for sine digitale bildemontasjer
marc riboud, som kommer til festivalen i Kristiansund i år,
er en av fotografiets levende legender
Robb Kendrick har fotografert den levende cowboykulturen
vest for Mississippi
Surrealismen. Centre Pompidou i Paris har mønstret en av de viktigste
utstillingene om fotografi og surrealisme
Årets fotograf: Frister, premier, regler
nordic light mønstrer et fantastisk program i år, med mange spennende
fotografer, som for eksempel Marc Riboud og Anton Corbijn
test
Vi har gjort en sammenlignende test av
Canon EOS 1D Mk IV og Nikon D3s
kjøpeguide
Fotografis objektivoversikt: 90 aktuelle objektiver
med bedømmelse
nyhetsstoff
Vi har sett på de seneste tekniske nyhetene i bransjen
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Lingering Whispers
Lingering Whispers
06 May – 06 June 2010
Opening reception 06 May 2010 from 6.30 P.M.
Crypt, St Pancras Church
Euston Road, London NW1 2BA,
United Kingdom
No3: © Cyrille Weiner & Christophe Haleb, 2 Fresh 2 Die, 2008
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
http://www.benjaminkanarekblog.com/
Galleri Darling 27 feb kl 13-17
Adrian Ulander: http://adrianulander.blogspot.com/
PREUS MUSEUM 18.4-30.5
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨